Περί του Κριού


Καθώς ο Ήλιος μας αυτές τις μέρες περνάει φαινομενικά από το ζώδιο του Κριού, θα κάνουμε μία ακόμα προσπάθεια μελέτης κάποιων όψεων του ζωδίου αυτού. Του ζωδίου που αποτελεί την αρχή του αρχετυπικού ζωδιακού κύκλου και την έναρξη της εισόδου της ψυχής σε ενσάρκωση. Από μια άποψη, επίσης, του ζωδίου που αποτελεί την αρχή και το τέλος του ζωδιακού, ανάλογα με το αν πορεύεται κάποιος σε κίνηση όμοια με τους δείκτες του ρολογιού ή σε κίνηση ανάστροφη του ρολογιού.

Για το ζώδιο του Κριού έχουν σίγουρα λεχθεί πολλά στο παρελθόν από τους αστρολόγους, που πάντα το συνέδεαν με τον κυβερνήτη του Άρη. Όμως το ζώδιο αυτό δεν μπορεί να γίνει κατανοητό καθόλου ικανοποιητικά με τις παλιές αστρολογικές μεθόδους και λύση σε αυτό δόθηκε με την εμφάνιση της Εσωτερικής Αστρολογίας. Δύο σημαντικές όψεις μελέτης του ζωδίου αυτού αποτελούν: πρώτον οι Ακτίνες που οι ενέργειες τους φθάνουν στον πλανήτη μας από το ζώδιο αυτό και δεύτερον οι Κυβερνήτες του ζωδίου. Οι Ακτίνες του Κριού είναι η Πρώτη και η Έβδομη, ενώ οι Κυβερνήτες πλανήτες είναι:

  • εξωτερικός/παραδοσιακός ο Άρης,
  • εσωτερικός/Μαθητικός ο Ερμής και
  • ιεραρχικός/Διδασκαλικός/Θεουργικός ο Ουρανός.

Η λειτουργική και υπαρξιακή διαφορά της επίδρασης του ενός ή του άλλου πλανήτη εξαρτάται από το στάδιο στο οποίο βρίσκεται κάποιος άνθρωπος. Το πρώτο επίπεδο όπου λειτουργεί ως κυβερνήτης ο Άρης, είναι κατά την περίοδο που ένας άνθρωπος εκκινεί τις προσπάθειες του για την δημιουργία ενός έργου-μιας πράξης, από τον χώρο της Επιθυμίας, που το κέντρο της βρίσκεται στον τόπο και τις λειτουργικότητες της Προσωπικότητας. Ο Άρης ως εκφραστής της Έκτης Ακτίνας κυβερνά, σε αυτή τη φάση, το κέντρο του ηλιακού πλέγματος, την ενεργειακή αυτή αποθήκη του υλικο-αιθερικού συστήματος μας. Ο Άρης είναι και ο βασικός και συνολικός κυβερνήτης της Προσωπικότητας. Γι’ αυτό και στα πρώτα στάδια του ανθρώπου οι άνθρωποι είναι συγκρουστικοί, φανατίζονται εύκολα και οδηγούνται από τον φανατισμό, επιτυγχάνουν τα πάντα με σκληρό αγώνα. Η κυριαρχία της Προσωπικότητας κάνει τον άνθρωπο να είναι διαρκώς σε κατάσταση σύγκρουσης και πολέμου με τον εαυτό του και το περιβάλλον του και αυτό οπωσδήποτε σχετίζεται με τον συμβολισμό που αναφέραμε του ότι ο θεός του Πολέμου Άρης είναι ο συνολικός κυβερνήτης της Προσωπικότητας. Ο πολυαγαπημένος Ηράκλειτος έλεγε ότι: «πόλεμος πατήρ πάντων» και αυτό βρίσκει την εφαρμογή του σε αυτούς τους συμβολισμούς. Ο Ηράκλειτος εξέφραζε, λέγοντας τότε αυτή την φράση, την άποψη της κατώτερης υλικής πραγματικότητας, που βρίσκει έδαφος εφαρμογής στο ζώδιο του Κριού και στο επίπεδο λειτουργίας του εξωτερικού κυβερνήτη του.

Στο δεύτερο επίπεδο, όπου λειτουργεί ως κυβερνήτης ο Ερμής, βρίσκεται ο άνθρωπος αφότου αφυπνιστεί στην ύπαρξη της ψυχής του, έχει αναστρέψει την πορεία του από την πορεία εισόδου στην ύλη, στην πορεία της εσωτερικής ενοποίησης-σύνθεσης. Είναι η περίοδος κατά την οποία ο άνθρωπος συνειδητοποιεί το ότι αν δεν γνωρίσει τον εαυτό του δεν μπορεί να ζήσει μια ζωή αληθείας και ξεκινάει την Προετοιμασία που φέρνει τον άνθρωπο να γίνει ένας Μαθητής και ένας Μαθηματικός (όπως λεγόταν στην αρχαία Πυθαγόρεια παράδοση). Στην περίοδο αυτή γίνεται η ορθή αφύπνιση, ότι κάθε Δημιούργημα εκκινεί από τον χώρο της Νόησης. Ότι πρώτα δημιουργείται η ιδέα κάποιου πράγματος και στην συνέχεια η τεράστια δύναμη της Νόησης είναι που από μόνη της οδηγεί στην υλοποίηση. Η ανακάλυψη και η βίωση της σημασίας και της επίδρασης της νόησης στην ζωή μας (που μέχρι τότε ήταν κρυμμένη ή μάλλον κυριολεκτικά αόρατη για τα μάτια του ανθρώπου), σχετίζεται με αυτή την φάση αφύπνισης. Η τρομερή Υλοποιητική Δύναμη της Νόησης είναι που φέρνει τον Ερμή κυβερνήτη του εναρκτήριου αυτού ζωδίου. Ο άνθρωπος εδώ ζει πιο συνειδητά και συνεργάζεται με τις ανώτερες δυνάμεις της ψυχής και του πνεύματος του, γενόμενος ένας όλο και πιο συνειδητός συμμέτοχος των Δημιουργικών Δυνάμεων του Κόσμου. Της Δημιουργικότητας που προέρχεται από την Πρώτη Ακτίνα και κατευθύνεται μέσα μας από το Πνεύμα μας. Στην συνέχεια και όταν ο άνθρωπος αφυπνιστεί ακόμα περισσότερο, φθάνει σε βαθιά κατανόηση του κόσμου της νόησης, του πως ενεργοποιείται και πως ενεργοποιεί την υλοποιητική διαδικασία. Ο άνθρωπος αφυπνίζεται σε αυτό το πολύ προχωρημένο στάδιο όταν γίνει ένας Πραγματικός Διδάσκαλος. Τότε αρχίζει η επενέργεια του Ουρανού ως κυβερνήτη του Κριού.

Ο Κριός είναι το κύριο ζώδιο μέσω του οποίου η Πρώτη Ακτίνα της Θέλησης ή της Δύναμης εισέρχεται στην ζωή του πλανητικού μας συστήματος. Συγχρόνως είναι ζώδιο εκροής της Έβδομης Ακτίνας της Τελετουργικότητας και της Θείας Επιστήμης. Στο πλανητικό επίπεδο υπάρχει μόνο ένας πλανήτης εκφραστής της Έβδομης Ακτίνας και είναι ο Ιεραρχικός κυβερνήτης του Κριού, ο Ουρανός. Τα μυστήρια της σχέσης της Πρώτης Ακτίνας με την Έβδομη κρύβονται ακριβώς στο ζώδιο αυτό και η Εσωτερική Αστρολογία μας επισημαίνει ότι σε αυτά συμμετέχουν αποκλειστικά, όσοι έχουν φθάσει στο επίπεδο του Διδασκάλου. Δεν εννοεί φυσικά τους χιλιάδες αυτοαποκαλούμενους δασκάλους, που ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια σήμερα, αλλά εκείνα τα όντα που πραγματικά και σύμφωνα με τον Θείο Νόμο και τους Κοσμικούς Ιεροφάντες, ζουν συνειδητά σε αυτό το επίπεδο. Έτσι γίνονται και οι ίδιοι Ιεροφάντες της ανθρωπότητας και του ηλιακού μας συστήματος. Στα υποκρυπτόμενα σε αυτά σημαινόμενα, έχει αναφερθεί ο Νόννος ο Πανοπολίτης στα «Διονυσιακά» του. Εκεί αναφέρεται ότι στον γάμο του Κάδμου και της Αρμονίας προσκεκλημένες ήταν οι εννέα Μούσες. Όταν έφθασε η ώρα της γιορτής κανείς δεν μπορούσε να κάνει την αρχή, να ξεκινήσει την γιορτή που στην κορύφωση της φθάνει στο τραγούδι και τον χορό. Ακόμα και οι άλλες Μούσες, που όλη ημέρα τραγουδούν και χορεύουν, φέρονται σε αναμονή σε αυτό το σημείο της έναρξης του χορού, της γιορτής. Εκεί η Πολύμνια κάνει το πρώτο βήμα και ξεκινάει με περιστροφικές κινήσεις των παλαμών των χεριών της να δημιουργεί την μίμηση της φωνής του τραγουδιού, με το άηχο αυτό τραγούδι της, ενώ συγχρόνως γίνεται η μαία, η ξεγεννήτρα του χορού, εκμαιεύοντας την περαιτέρω κίνηση και οδηγώντας την γιορτή στον χορό.

«…καὶ παλάμας ἐλέλιζε Πολύμνια, μαῖα χορείης, μιμηλὴν δ᾽ ἐχάραξεν ἀναυδέος εἰκόνα φωνῆς…»
(ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΩΝ ΠΕΜΠΤΟΝ – 104)

Στην Ελληνική παράδοση αυτή η περιγραφή αναφέρεται ως Μιμική, που στις μέρες μας φθάνει με την τόσο παραμελημένη τέχνη της Παντομίμας. Ενώ όμως η Παντομίμα σήμερα είναι αποκλειστικά μία τέχνη, στην αρχαιότητα η Μιμική είναι η μήτρα της έναρξης της κίνησης που περιέχεται μέσα στην Τελετουργία, στον τελετουργικό χορό, τις τελετουργικές χειρονομίες, βηματισμούς και στάσεις του σώματος και αποτελεί την μαία κάθε άλλης κίνησης, κάθε συνολικής δημιουργικής δραστηριότητας. Έτσι η Πολύμνια εμφανίζεται ως η Μαία του χορού, του τραγουδιού και όλη η γιορτή από αυτήν ξεκινάει. Στην ουσία η Πολύμνια μας διδάσκει την βαθιά τέχνη του Δημιουργικού Αυτοσχεδιασμού. Αυτό το σημείο ας το αφουγκραστούν όσοι σήμερα από τον χώρο της τέχνης θεωρούν τον αυτοσχεδιασμό μια εύκολη υπόθεση για τον καθένα. Εδώ ο μύθος υποδεικνύει την Αριστεία που απαιτείται για να γίνει κάποιος ο Θείος Τελετουργός, ο Θεουργός που θα αποτελέσει τον Πρώτο Οδηγητή της Θείας Βούλησης προς τον ανθρώπινο κόσμο, προς τον πλανήτη μας. Την Αριστεία που απαιτείται για να τεθεί το πλανητικό μας σύστημα στην κίνηση του Μεγάλου Χορού της θεϊκής εναρμόνισης, του Χορού του Σίβα, ή των Μουσών και στην συνέχεια των ανθρώπων και όλης της Δημιουργίας.

Στην γιογκική παράδοση όλη αυτή η διαδικασία περιέχεται στο Μούντρα Γιόγκα. Στον Νόννο και από την Μούσα Πολύμνια μας δείχνεται ότι το γιόγκα αυτό προηγείται των άλλων μορφών του Λάγια Γιόγκα, όπως είναι το Γιάντρα και το Μάντρα Γιόγκα. Υπάρχει απόλυτη ταύτιση μεταξύ της Ελληνικής, της Ινδικής και Θιβετανικής παράδοσης στο θέμα αυτό, όπως άλλωστε και σε άλλα.

Οπωσδήποτε αυτά είναι εξαιρετικά υψηλά επίπεδα για να μιλήσουμε για βιωματική συμμετοχή, αλλά μπορούμε όμως να τα χρησιμοποιήσουμε ως έδαφος της φιλοσοφικής μας μελέτης, αποκομίζοντας οφέλη μέσα από την έμπευση και τον οραματισμό μας. Ο Ουρανός είναι ο Ιεροφάντης των Μυστηρίων και ο Ερμής είναι ο Θείος Δάσκαλος των Μυστηρίων, ο Καθοδηγητής, ο Ιεροφάντης, ο Αγγελιαφόρος των Θεών που φωτίζει στον εσωτερικό δρόμο την επικοινωνία μεταξύ Ψυχής και Προσωπικότητας. Ακόμα ο Ερμής και ο Άρης είναι οι δύο εραστές της Αφροδίτης που ήταν η κόρη του Ουρανού. Σε αυτές τις μυθοπλασίες κρύβονται τα κοσμικά υπαρξιακά και ενεργειακά μυστήρια που τελούνται στον Κόσμο μας και σχετίζονται με το ζώδιο του Κριού.

Ζούμε σε ένα κόσμο Υπέροχα δομημένο και ας αντλήσουμε από αυτό την απαιτούμενη ενέργεια για να πάρουμε την απόφαση ή να ανανεώσουμε την ήδη λειτουργούσα απόφαση μας να ζούμε πιο συνειδητά, πιο συνθετικά, πιο ενοποιημένα και σε εναρμόνια ανταπόκριση με όλες τις πτυχές της εξαίσιας αυτής Δημιουργίας, Έργο Κάποιας Θέλησης που διαπερνά τα Πάντα ανά πάσα στιγμή.